Itämeren Purjelaivayhdistys

1. Helsinki - Århus | 2. Århus| - Helsinki | 3. Helsinki - Riika | 4. Helsinki - Riika - Hanko
Yleistietoa | Lisätietoja | Ilmoittautumislomake
1. Helsinki - Århus | 2. Århus - Kotka | 3. Kotka - Tukholma | 4. Tukholma - Szczecin | 5. Szczecin - Helsinki

Tunnelmia kesän 2007 purjehduksilta

I vahti: Hese (vp), Antti, Marzi ja Toni
II vahti: Jani (vp), Kirppa, Mikko, Jaana
III vahti: Manne (vp), Köpi, Marja, Iiris

Tiistaina 26.6. oli Valborgin ympärillä kova hyörinä, kun laivaa valmisteltiin lähtökuntoon. Iltapäivällä vihdoin kaikki lähtijät olivat laivassa sekä hankitut ruuat ja tarvikkeet, toki ne etsivät vielä paikkojaan alkumatkasta. Lähtiessä Manne kertoi laivan tavoista ja reitistä. Seuraavana iltapäivällä olisi tarkoitus olla Hiidenmaalla ja tuskin kovasti keikuttaa, joten matkapahoinvointilääkkeitä ei suositeltu. Toisin vaan kävi, sillä seuraavan kerran saimme maata jalkojen alle perjantaina 29.7. Visbyssä. Alkumatkasta meillä siis oli vastatuulta ja keikutusta. Alkupäivinä mikään säätiedotus ei pitänyt paikkaansa ja reittimme oli hieman mutkitteleva. Torstaina 28.6. päiväkirjassa luki: "Nyt siis leppoisasti kohti Gotlantia (tai sitten ei. Kertaakaan ei tällä reissulla vielä ole ollut sama määränpää kun on mennyt nukkumaan ja kun on herännyt.)" Välillä siis oli hieman leppoisampaakin keliä ja silloin hiottiin ja lakkailtiin kansia.

Alkupäivien reittimme (ti-to):

"Marja ruoria kääntää ja laivaa laineelta toiselle vääntää. Pian häämöttää ranta, sit varpaita polttelee santa!"

Visbyssä teimme myös laivankunnostustöitä ja vanha rouva on taas eri timmissä kunnossa. Työläin juttu oli ison ja mesaanin korjaaminen. Perjantaina purjeet irti ja pakettiin, ompelijasedän autoon, korjaaminen, takaisin laivalle ja lauantaina purjeiden viimeistely ja kiinnittäminen. Purjeompelija setä oli aarre. Hän korjasi purjeemme pe iltana - heti saman tien, hyvin ja edullisesti. Iso kiitos hänelle. Purjemaakareina oli tietty Puppe ja Manne ja ompelijasetä näytti aivan Mätkyltä.

Lauantai 30.6.
Aalloilla jälleen ja Visby siintelee kohta enää viiruna horisontissa. Hienot oli keskiaikaiset kujat ja se pisti yhden jos toisenkin kiertelemään vanhaa kaupunkia ristiin rastiin.
Sunnuntaina 1.7. pysähdyimme muutaman tunnin Kalmarissa, josta jatkoimme kohti Christiansøta. Tuolla välillä kävi Hoburgin ukko pesemässä maakravuista mullan hajut pois.
Maanantai 2.7. noin 03.00 Täysikuu ja lähes kaikki pomppivat pystyssä pitkälle yöhön. 01.00 ylös ja aivan mahtavat pullakaffet ennen vahdin alkua. On se vaan näppärä tuo Köpi-köksä. Eilen aamulla sämpylät ja nyt yöpullat. Suuresti kiitoksia. Taitaa olla reissun ensimmäinen yövahti ilman suurta keinumista...

Christiansøn pikkusaaret hurmasi kävijänsä. Muutamassa tunnissa ehti hyvin kiertää molemmat saaret ja tervehtiä aamupesulle kiirehtiviä asukkaita. Onneksi satuimme saarelle, sillä siellä on maailman ainoa dinosaurusneuvola, jonne Marjan hoidokin piti päästä. Hoidokki oli Göran-tontulta saatu "Tamakotsi".
Matka jatkui purjeilla kohti Bornhomin-saarta. Pääsimme parhaimmillaan jopa 9 somua! Siis ilman mesaania, jonka puomi oli poikki. Kerrankin tuulet olivat meille suotuisat. Maanantai-iltana Rönnessä kävimme kaikki ulkona syömässä. Tiistai-iltana lähdimme Rönnestä.

Keskiviikkona 4.7. saavuimme Stubbekøbing-nimiseen kylään, jossa myös yövyimme. Pienessä kylässä moni tuli ihastelemaan Vallua ja me ihastelimme puista lossia. Täältä löytyi oiva matkamuisto-veneilytarvikeliike, jonka kanta-asiakkaiksi pääsimme heti suurine ostoksinemme.

Torstai 5.7.
Aamulla lähdimme Stubbekøbingin tuppukylästä ja päivällä saavuimme Agersøn pikkukylään. Ahtaaseen satamaan kerääntyi jälleen muutama utelias (=koko kylän väki).Saaren erikoisuus oli myyntikojut, joita oli lähes joka talon kulmalla: kirpputoritavaraa, hunajaa, käsitöitä, perunoita. Ja vieressä vain rahalipas.

Perjantai 6.7.
Tänään on SE päivä! Siis saavumme Århusin satamaan.Århusiin tullessa meitä oli odottamassa uusi puomi. Se oli löytynyt Suokista - tehty meille jo aikaisemmin.
Århusissa saimme seurata konsertteja oikein lähietäisyydeltä -konserttialue, kun oli meidän laiturilla, joten kuuluvuus oli taattu. Paraatissa pidimme ääntä ja iloista menoa kaikin voimin. Laiturilla keräsimme katseita mm. uutta puomia viimeistellessämme ja paikalle kiinnittäessämme. Myös yölliset tanssit ajohytin katolla keräsivät ohikulkijoiden katseita.

Lauantaina 7.7. ensimmäinen osuus loppui ja uutta miehistöä alkoi valua lauantaina laivalle. Moni jatkoi Vallulla Kotkaan asti, mutta kotiinlähtijöillä oli haikeutta mielessä. Mieleen jäi varsinkin keikutus ja laivan korjailut, onnistunut osuus vaikka säät ja tuurimme ei aina puolellamme ollutkaan.