Itämeren Purjelaivayhdistys

1. Helsinki - Århus | 2. Århus| - Helsinki | 3. Helsinki - Riika | 4. Helsinki - Riika - Hanko
Yleistietoa | Lisätietoja | Ilmoittautumislomake
1. Helsinki - Århus | 2. Århus - Kotka | 3. Kotka - Tukholma | 4. Tukholma - Szczecin | 5. Szczecin - Helsinki

Tunnelmia kesän 2007 purjehduksilta

Jycke (vp), Korhonen, Sorje, Antti, Martzi
Hese (vp), Pikku-Iiris, Heppu, Ronja, Heta
Jenni (vp), Tontsa, Heikki, Iso-Iiris, Pierre

Jälleennäkeminen Valborgin ja sen mukanaantuoman miehistön kanssa Århusissa oli kerrassaan fantastinen! Satamaantulomanöövereiden jälkeen yksi ja toinenkin läksi kylille ihmettelemään purjehdusmenoa ja tekemään turistin töitä. Sisäpihat ja pienet kuppilat keräsivät ansaittua huomiota, kuten myös "Kiasma II", jonka katolta levittyy silmiesi alle koko kaupunki. Suomenlinnasta lähetetty uusi mesaanin puomi saatiin myös asennettua paikalleen.

Laituripaikkamme sijaitsi suuren ohjelmalavan ja diskoteltan vieressä, joten möykkää ja menoa riitti aamun pikkutunneille asti. Lavalla esiintyi myös suuri kuuluisuus Björn Adamsson (lue: Bryan Adams), jonka esiintymisen turvaamiseksi koko laituri tyhjennettiin hengailijoista jo aikaisin iltapäivällä. Vallun miehistöhytin katto todettiin hyväksi tanssiparketiksi ja siitä oli sitäpaitsi lähes esteetön näkymä suoraan lavalle. Illan kruunasi mahtava ilotulitus ja sumutorvikonsertti, joka soi niin kauan kuin vain soida voi.

Ennen laivojen lähtöä Århusista, muutamat tekivät pakollisen vierailun Cuahtemocin mastoon, 50m. korkeuteen. Tuuli oli kova, mutta se ei kuitenkaan kiipeämistä estänyt. Pienen neuvottelun ja muun arpomisen jälkeen laivan kannelle tuli jokaista kiipeäjää kohden yksi turvamies ja kiipeilyvaljaat. Ne loivat vääränlaista turvallisuudentunnetta: kiivetessä köysi ei ollut kiinni missään, vaan se laitettiin kiinni vasta topissa. Raakapuiden kohdilla köysitikkaat olivat noin 20 asteen miinuskulmassa. Jokainen mastossa käynyt allekirjoitti vastuuvapautussopimuksen - osa tosin vasta käytyään mastossa. Suosittelemme tätä ohjelmanumeroa viiden tähden verran!

Vielä ennen kisastarttiaamua yövyimme Tanskan Ruoholahdessa, Nyborgissa, sekä Stubbekøbingissä, missä ärhäkkä ampiainen pisti isoa Iiristä kieleen. Molemmissa satamissa oli vieressä Albanus, ilman yövahteja.

Ensimmäiselle kisaosuudelle kokoonnuimme valtavan "jäävuoren", Mønin saaren edustalle. B-luokan lähtö tapahtui auringon paisteessa 10.7.2007 kello 12.30 osaltamme paikasta N 55° 04' 7'', E 12° 54' 7''. Purjehdusoppilaat ymmärsivät jo eri purjeiden päälle, ja saivat opetusta navigoimisen saloihin. Tehtävänä oli myös merkitä Vallun sijainti tunnin välein isoon karttaan. Ruorin käyttö tuli jo kisan alkumetreillä tutuksi

"Eilen illalla puolalainen nainen alkoi itkeä kuultuaan niiden veneen olevan ekana koko kisassa. Sen jälkeen alkoi meidänkin nakkikioskista kuulua nyyhkytyksiä ja suunnittelua, että jos meihin otetaan yhteyttä, niin sanomasta välittämättä aletaan itkeä joka tapauksessa. ( Meidän sijoitus10.7. klo 19.00 oli 14. omassa luokassa ja 45. koko kisassa)" Päiväkirjamerkintä ke 11.7.07

Kolmantena kisapäivänä esiintyi hieman pahoinvointia vilkkaahkon merenkäynnin johdosta. Se ei onneksi estänyt yhteistä illallissushien valmistusta ja niistä nauttimista. Paha olo meni nopeasti pois, ja seuraavana päivänä luonto esittikin parhaimpia puoliaan: "Mä näin neljä lokkia ja melkein itkin kun ne oli niin kauniita". Illalla kaivettiin pleikkari kätköistään! Singstar raikasi ensi kertaa paljastaen meistä kaikista loistoartisteja rokkaavien sooloilijoiden ja tunteikkaiden duettojen muodossa Hoburgin ukon saapumiseen asti. Ukolla oli aikamoiset eväät meille, mutta sanoma tuli selväksi: Vallulla ei ole yhden yhtä maakrapua, vaan ihka aitoja merimiehiä!

Maalilinjan ylitimme 14.7.2007 klo 11.26, 47 UTC paikassa N 59° 34' 800'' E 24° 09' 327''. Tunnelma oli äärimmäisen hyvä!!!

Jatkoimme matkaa Haapasaareen Kotkan edustalle, jonne tullimiehet meidät ystävällisesti päästivät.

Saaren kyläkauppa viettää 100-vuotisjuhlavuottaan. Kauppaan vietiin tervehdys Valborgilta, vaikka varmasti painuimme asukkaiden mieleen iloisena ja hyväntuulisena porukkana muutenkin. Kaupasta saimme lähes kaikki raaka-aineet mokkapaloihin, joita kolmosvahti äityi leipomaan. Nam! Kutsuimme itsemme tutustumaan Haapasaareen töijanneeseen hollantilaiseen Europaan. Nuorisoa tuli sieltä meille saunomaan yöllä. Sauna osoittautui hyväksi täkyksi, sillä siellä kävi osuuden aikana Albanuksen päällystön lisäksi myös meksikolaisia upseereita ja venäläinen tyttö. Aamulla kipusimme pirteinä saarella sijaitsevaan armeijan tähystystorniin, mistä näimmekin Europan jättävän saaren. Me jäimme vielä toiseksi yöksi, sillä tuuli oli iltapäivällä taas voimistunut. Illalla vietimme mukavan nuotioillan kaupan ja kioskin kupeessa laulaen, jutellen ja grillaten makkaraa.

Nuotiolla Jycke nostatti ylpeydentuntoamme suorituksemme takia ja preppasi Kotkaan saapumista varten. Tiistaina 17.7. sinne sitten saavuimme liloihin Vallu-paitoihin ja pelastusliiveihin pukeutuneina kannella tanssien Tytöt tykkää -biisin tahdissa. Rannalta ja veneistä huiskuteltiin takaisin - tunnelma oli mahtava! Tanssiliikkeet ja hurmos jatkui miehistöparaatissa Kotkassa: pellenenät, saippuakuplat ja sydäntarrat eivät varmasti jääneet huomiotta.

"Palkintoja ei saatu, vaikka oltaisi ainakin tyylikkäästä sisääntulosta ja hyvästä hengestä palkinnot ansaittu... Toisaalta tiedetäänhän me itse, että hyvä meininki oli/on, ja se on tärkeintä!:) Väsymys vie voiton, kohta nukkumaan... (siis minä menen, muut ei?)" Päiväkirjamerkintä pe 20.7.07 klo 01.19